گیاه خواری

سیر تا پیاز رژیم گیاه خواری

امروزه رژیم های گوناگونی جهت کاهش وزن وجود دارد. که از انواع آنها می توان به رژیم گیاه خواری اشاره نمود. از آنجایی که گیاهان دارای فیبر فراوانی می باشند. می توانند موجب سیری طولانی مدت و در نتیجه کاهش وزن شوند. به همین دلیل است که استفاده از این رژیم، امروزه توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که، قصد دارید با رژیم گیاه خواری آشنا شوید و از آن استفاده نمایید. این مقاله به منظور آشنایی شما با سیر تا پیاز رژیم گیاه خواری، تهیه شده است.

انواع رژیم های گیاه خواری

در روند کاهش وزن، رژیم گیاه خواری و سلامت بدن ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. اما به طور کلی با توجه به شرایط جسمانی افراد رژیم گیاه خواری متفاوتی برای آنها تجویز می شود. در نهایت چند نوع رژیم بر پایه گیاه خواری وجود دارد. که اصول استفاده از هر کدام متفاوت می باشند. غذای گیاهی و رژیم های گیاه خواری، اگر به صورت اصولی و درست استفاده شوند. می توانند علاوه بر ایجاد تناسب اندام، تمامی نیازهای بدن را نیز تامین نمایند.
1. Lacto- Ovo vegetarian (لاکتوز و اوو): در این نوع از رژیم گیاه خواری، می توانید لبنیات و تخم مرغ را استفاده نمایید. اما باید توجه داشته باشید که، این رژیم شامل گوشت و ماهی نمی شود.
2. Lacto- vegetarian (لاکتوز): در این نوع از رژیم های گیاه خواری، استفاده از هر نوع گوشت، مرغ، تخم مرغ و ماهی ممنوع می باشد. اما می توانید از انواع لبنیات در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.
3. Ovo- vegeterian (اوو): در این رژیم نیز استفاده از هرگونه گوشت قرمز، ماهی و لبنیات ممنوع می باشد. تنها استفاده از تخم مرغ در رژیم غذایی مجاز می باشد.
4. Vegan (وگان): و اما در نوع وگان رژیم های گیاه خواری، استفاده از تمامی موارد بالا مانند تخم مرغ، لبنیات، گوشت قرمز و ماهی ممنوع می باشد.
5. نیمه گیاه خواری: در این نوع از رژیم گیاه خواری استفاده از تخم مرغ و ماهی مجاز می باشد. اما استفاده از گوشت قرمز باید به طور کلی حذف شود و یا بسیار محدود استفاده شود.

  مزایا و معایب گیاه خواری

از آنجایی که استفاده از این رژیم امروزه از محبوبیت بسیار بالایی در جهان، برخوردار شده است. افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مایل به استفاده از این رژیم هستند. اما قبل از اینکه بخواهید رژیم گیاه خواری را شروع کنید. نیاز است تا همه چیز در مورد گیاه خواری را بدانید و مورد بررسی قرار دهید. پس از شناخت انواع رژیم های گیاه خواری نیاز است تا، شما با مزایا و معایب این رژیم نیز به طور کامل آشنایی پیدا کنید. در برخی مواقع گیاه خواری می تواند، نتیجه ای برعکس داشته باشد و سلامت بخش هایی از بدن را به خطر بیاندازد. بنابراین بهتر است قبل از شروع رژیم، با تمامی ویژگی های این رژیم آشنایی پیدا کنید. مزایا و معایب این رژیم به شرح زیر می باشد.

گیاه خواری و انواع آن

گیاه خواری و انواع آن

مزایای رژیم گیاه خواری

 کاهش وزن و لاغری: یکی از دلایل مهم و اصلی استفاده از رژیم گیاه خواری، کاهش وزن و لاغری می باشد. استفاده از انواع رژیم های لاغری ممکن است عوارضی مانند ریزش مو را به دنبال داشته باشد. اما استفاده از این رژیم کمک می کند تا، بدن در کنار لاغری ویتامین های مورد نیاز خود را به طور کامل دریافت نماید.
 تنظیم فشار خون: استفاده از این رژیم تاثیر بسیار بالایی در تنظیم و کاهش فشار خون دارد. زیرا بدون استفاده از دارو می تواند این بیماری را درمان نماید. به همین دلیل استفاده از این رژیم برای افرادی که علاوه بر اضافه وزن دچار فشار خون بالا نیز می باشند، بسیار موثر و مناسب است.
 عمر طولانی و بدن سالم تر: زندگی سالم و عمر طولانی از دیگر مزیت های این رژیم محسوب می شود. زیرا به طور معمول افرادی که گیاه خوار هستند، به نسبت افرادی که گوشت قرمز مصرف می کنند، سلامت تر هستند. همچنین به دلیل کلسترول و چربی کمتر در این رژیم، احتمال بروز سکته های قلبی و عروقی در این افراد بسیار کمتر از دیگر افراد می باشد. به طور کلی طبق پژوهش های انجام شده، افرادی که گیاه خوار هستند، 20 درصد بیشتر از سایرین عمر می کنند.

گیاه خواری و سلامتی

گیاه خواری و سلامتی

 جلوگیری از ابتلا به دیابت: استفاده از رژیم گیاه خواری موجب درمان دیابت نمی شود. اما وجود برخی از مواد معدنی در این رژیم، می تواند از احتمال ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
 جذب مواد معدنی و ویتامین ب 12: مواد خوراکی موجود در این رژیم، موجب شده تا بدن افرادی که از این رژیم استفاده می کنند، مواد معدنی را بهتر و بیشتر جذب نماید. وجود لوبیا، سویا، عدس، نخود، برگ چغندر، آلو، کنجد، کلم، ذرت و … در این رژیم دارای مقادیر بسیار زیادی آهن می باشد. که می تواند در جذب آهن و مواد معدنی به بدن کمک نماید. همچنین ویتامین ب 12 یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد. که مقدار قابل توجهی از آن در مواد خوراکی موجود در رژیم گیاه خواری، وجود دارد.
 کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال: افرادی که مقدار زیادی گوشت مصرف می کنند. در معرض ابتلا به سرطان کولورکتال قرار دارند. اما بر اساس تحقیقاتی که بر روی گیاه خواران انجام شده است. احتمال ابتلا گیاه خواران به این سرطان از گوشت خواران بسیار کمتر است.
 تاثیر بر تراکم استخوان: کاهش مواد معدنی و ویتامین های بدن، بر روی سوخت و ساز بدن و تراکم استخوان ها تاثیر می گذارد. استفاده از این رژیم به دلیل حجم بالای مواد معدنی و کلسیم، می تواند در بهبود تراکم استخوان ها و تقویت آنها موثر باشد.

گیاه خواری و مزایای آن

گیاه خواری و مزایای آن

معایب رژیم گیاه خواری

با وجود تمام مزایای رژیم گیاه خواری، استفاده از آن برای تمامی افراد در شرایط های مختلف توصیه نمی شود. به طور مثال مادران باردار، کودکان، نوجوانان و ورزشکاران بهتر است که، استفاده از این رژیم را به تاخیر بیاندازند. مادران در بارداری باید توجه بیشتری به تغذیه خود و جنین داشته باشند. زیرا رشد مناسب جنین و حفظ سلامت مادر تحت تاثیر نوع تغذیه مادر می باشد.
بانوان باردار به ویتامین، پروتئین و کالری های بیشتری نیاز دارند. اما در کنار مواد غذایی از جمله گوشت و تخم مرغ، می توانند برای جذب بهتر ویتامین ب 12، کلسیم، اسید فولیک و … از سبزیجات نیز استفاده نمایند. اما اگر مادران باردار ملزم به استفاده از رژیم گیاه خواری می باشند. باید مقدار بسیار بیشتری از مغزها، لبنیات، حبوبات و میوه های خشک استفاده نمایند.
همچنین کودکان نیز به دلیل اینکه در مرحله رشد هستند. بهتر است که از رژیم های گیاه خواری استفاده نکنند. زیرا بدن آنها در این سن به گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، غلات سبوس دار و … کاملا نیازمند می باشد. اما استفاده از سبزیجات می تواند به جذب بهتر مواد معدنی و ویتامین ها به کودکان کمک نماید.

برنامه غذایی گیاه خواری

مواد غذایی مجاز: سویا، فرآورده های گیاهی، حبوبات، آجیل ها، کره های گیاهی، میوه ها، سبزیجات و دانه ها و غلات، جایگزین فرآورده های حیوانی می شوند.
نباید های خوراکی: گوشت و مرغ، ماهی و انواع غذاهای دریایی، انواع لبنیات، تخم مرغ، فرآورده های زنبور عسل و هرگونه فرآورده های حیوانی

هرم غذایی در رژیم گیاه خواری

رژیم غذایی هر فرد باید به گونه ای باشد که، تمامی مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین نماید. به طور کلی هر چه رژیم غذایی محدود تر شود. تامین این مواد معدنی و ویتامین ها سخت تر خواهد شد. هیچ موادی به تنهایی نمی تواند تمام نیازهای بدن را رفع نماید. در رژیم گیاه خواری نیز این قانون وجود دارد. در این رژیم باید یک اصول کلی رعایت شود. به طوری که در هر نوع از رژیم آن، برنامه غذایی حاوی مواد زیر باشد.
روی: در شکل گیری پروتئین ها و تقسیم سلولی نقش ویژه ای دارد. می توان آن را از طریق سویا، حبوبات و خشکبار تامین نمود.

گیاه خواری و مواد غذایی مجاز

گیاه خواری و مواد غذایی مجاز

ید: ید یکی از عناصر مهم در هورمون های تیروئید می باشد. که در تنظیم متابولیسم بدن بسیار موثر می باشد. در صورت کمبود ید ممکن است بیماری گواتر ایجاد شود.
آهن: از عناصر مهم در بهبود کارکرد گلبول های قرمز خون می باشد. افرادی که گیاه خوار هستند. باید بدن آنها دو برابر افراد دیگر آهن دریافت نماید.
اسیدهای چرب امگا 3: به سلامت قلب کمک می کند. ماهی و تخم مرغ حاوی مقدار قابل قبولی از این اسیدهای چرب می باشد.
پروتئین: استفاده از پروتئین ها در حفظ سلامت استخوان ها، پوست و پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است. که می توان پروتئین مورد نیاز بدن را به کمک تخم مرغ و لبنیات نیز تامین نمود.
ویتامین ب 12: وجود این ویتامین در بدن، از بروز کم خونی جلوگیری می نماید. و در تولید گلبول های قرمز نقش موثری را ایفا می کند.
ویتامین D: وجود این ویتامین در حفظ سلامت استخوان ها بسیار موثر است. قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می تواند کمبود این ویتامین را در بدن جبران نماید.
کلسیم: وجود کلسیم در حفظ مقاومت استخوان ها و دندان ها، بسیار ضروری می باشد. لبنیات از جمله شیر حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم می باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *