برای سحری ماه رمضان چی بخوریم؟ رژیم درمانی

برای سحری ماه رمضان چی بخوریم؟

چند نکته مهم برای وعده سحری ماه رمضان

 سحری باید شامل یک وعده غذای کامل، سبک و سرخ نشده باشد.
 یک لیوان شیر یا ماست،نیز باید در سحری گنجانده شود.
 ازمصرف چای زیاد در سحری باید خودداری کرد زیرا کافئین موجود در چای اثر دیورتیک دارد و موجب افزایش ادرار و دفع آب از بدن و از دست دادن مواد معدنی مورد نیاز بدن می شود.
 خوردن چند عدد خرما و یا حلوا در انتهای سحر توصیه می شود.
 بسیاری افراد معتقدند هنگام سحری بایستی ازمواد غذایی که انرژی بالایی دارند استفاده کنند تا در طول روز احساس گرسنگی نکنند به خاطر همین مساله خوردن غذاهای چرب را ترجیح می دهند ولی بایستی توجه داشت که به دنبال مصرف مواد غذایی پر چرب،تشنگی شدیدی عارض شده که باعث ایجاد مشکلات عدیده ای دراین افراد می گردد. ازطرف دیگر عده ای مواد قندی را ترجیح میدهند که ذکر این نکته ضروری است که مصرف مواد قندی و شیرینی به مقدار زیاد و در یک وعده باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون شده و با توجه به اینکه این هورمون باعث کاهش قند خون می گردد و ممکن است در اثر آن عوارضی چون سرگیجه، بی حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی به وجود می آید. پس بهتر است در وعده غذایی سحری از کربوهیدرات های پیچیده استفاده شود که بتواند هم انرژی روزانه را تامین کند و هم از افت ناگهانی قند خون جلوگیری کند. کربوهیدرات های پیچیده شامل نان، عدس جو، غلات، برنج، سیب زمینی میوه، سبزیجات و حبوبات می باشند.
 بلافاصله پس از صرف سحری دراز نکشید زیرا این کار موجب برگشت غذا از معده به مری و ناراحتی گوارشی می شود.
 کسانی که بدون خوردن سحری روزه می گیرند به علت صرف دیر هنگام شام سنگین، خواب مناسبی ندارند و به علت فاصله زیاد صرف غذا از شام تا افطار، در طول روز تمرکز و کارایی خود را از دست می دهند.
 انواع چلو خورشت ها و پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات به همراه مرغ یا گوشت و سبزی های تازه مثل سبزی خوردن برای این وعده مناسب است.
 خوردن غذاهای خشک مثل انواع کوکوها، کتلت، کباب، ماهی و جوجه کباب موجب عطش زیاد می شود و برای سحر مناسب نیست. این غذاها خصوصا زمانی که با ادویه زیاد آماده شوند موجب تشنگی شدید و ترش کردن و ورم معده می شود.
 کسانی که هنگام سحر اشتها به خوردن ندارند می توانند آب، شیر، خرما و حتی چند عدد لیمو ترش تازه میل کنند که در طول روز دچار تشنگی نشوند.

ماده غذاییمقدارکالریماده غذاییمقدارکالریماده غذاییمقدارکالری
زولبیا1 عدد130شکر1 قاشق مربا خوری20حلیم1کاسه230
بامیه1 عدد80شله زرد1 ق غ40آش جو1کاسه250
شیره خرما1 قاشق غذا خوری50شیر برنج1 ق غ25آش رشته1کاسه250
نان سنگک1 کف دست80عسل1 قاشق مربا خوری20خرما1عدد20
مغز گردو1 عدد20مربا1 قاشق مربا خوری20فرنی1ق غ25
شیرکم چرب1لیوان120پنیر1قوطی کبریت80سوپ جو1ملاقه170
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *