تغذیه مناسب در دوران بارداری

رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری


رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری یکی از دغدغه های بسیار مهم در این دوران برای خانوم هاست،  همچنین دانستن خوراکی های غیر مجاز، امکان و یا عدم امکان ورزش کردن، درگیری های جسمی مانند فشار خون و کنترل وزن از دیگر نگرانی های مادران می باشد. از همین رو در ادامه قصد داریم به بررسی جواب این سوالات بپردازیم. اگر شما نیز با این سوالات درگیر هستید. در این مقاله به جواب خود خواهید رسید.

رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری

یکی از باورهای غلط در دوران بارداری، که تمام خانوم های باردار آن را خواهند شنید. جمله “تو دیگه دو نفری، باید دو برابر غذا بخوری” است. این جمله از نظر علم پزشکی کاملا اشتباه است. شما نباید حجم وعده های غذایی نرمال را تغییر دهید. اما تا می توانید از میوه ها و سبزیجات تازه در این دوران استفاده کنید. از رژیم های لاغری و روزه گرفتن، در این دوران به شدت پرهیز نمایید.
یکی از سوالات و دغدغه های بسیار نگران کننده برای خانوم هایی که اولین بار است این دوران را تجربه می کنند، مواد غذایی مجاز و غیر مجاز در تغذیه مناسب در دوران بارداری می باشد. خانوم ها در دوران بارداری بهتر است مواد غذایی زیر را در رژیم تغذیه ای خود جای دهند.

• استفاده از گوشت، ذرت، کنجد، فلفل سیاه، حبوبات و …. به دلیل مقادیر زیاد آهن در آن ها، در این دوران الزامی است.
• قرار گیری اسید فولیک در تغذیه مناسب دوران بارداری بسیار حائز اهمیت می باشد. که آن را می توان با استفاده از اسفناج، تخم مرغ، بروکلی، گوجه، موز و … به صورت طبیعی یافت نمود.
• سعی کنید از غذاهای حاوی ید استفاده نمایید.
• استفاده از کلسیم به منظور تقویت استخوان بندی مادر و جنین در این دوران بسیار موثر است. از همین رو در دوران بارداری به طور روزانه شیر مصرف نمایید.
• استفاده از مولتی ویتامین در دوران بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخ

وردار است. زیرا جنین به ویتامین هایی که بدن مادر نیاز دارد، نیازمند می باشد. از همین رو دریافت ویتامین های بدن مادر باید بیشتر شود.

رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری

مواد غذایی مجاز و غیر مجاز در بارداری

در دوران بارداری از خوردن برخی از مواد غذایی نیز باید خودداری نمود. زیرا این مواد ممکن است برای مادر و یا جنین خطراتی را به همراه داشته باشد. این مواد غذایی به شرح زیر می باشند.
• عدم استفاده از لبنیات های غیر پاستوریزه در این دوران، توسط پزشکان بسیار تاکید می شود. درست است که، استفاده از شیر و دریافت کلسیم در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. اما لبنیات غیر پاستوریزه به دلیل گرما ندیدن، حاوی باکتری هایی است. که این باکتری ها می توانند موجب بیماری مادر و یا حتی سقط جنین شوند.
• منع مصرف گوشت های خام در دوران بارداری، از دیگر هشدارهای پزشکی می باشد. استفاده از گوشت و تخم مرغ خام می تواند موجب مسمومیت های غذایی گردد. همچنین این مواد غذایی می توانند موجب نقص مادرزادی در جنین شوند.
• سعی کنید در دوران بارداری از خوردن فراورده های گوشتی آماده مانند سوسیس، هات داگ، کالباس و … به شدت خودداری نمایید. این مواد غذایی با حرارت بالا و در مدت زمان بسیار کمی پخته می شوند. به همین دلیل نمی تواند به پخت کامل آنها اعتماد نمود. از این رو ممکن است موجب بیماری های تهدید کننده ای در بدن مادر شوند.
• استفاده از نوشیدنی های حاوی الکل و یا قند بالا را در این دوران کاملا قطع نمایید. همچنین مصرف نوشیدنی های کافئین دار را بسیار کاهش دهید. زیرا این نوشیدنی ها می توانند خطر سقط جنین را افزایش دهند.

رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری

رژیم غذایی در فشار خون بارداری

یکی از بیماری هایی که در دوران بارداری بسیار نگران کننده است، فشارخون بالا در این دوران است. فشار خون نرمال در دوران بارداری 8/12 و یا 7/11 می باشد. به همین منظور برای جلوگیری از ابتلا به فشار خون و یا کاهش دادن آن در این دوران نیاز است تا، رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنید. این رژیم غذایی به شرح زیر می باشد.
1. منیزیم را فراموش نکنید. استفاده از مواد غذایی که دارای این مواد مغذی می باشند، را در رژیم غذایی خود قرار دهید. با توجه به پژوهش های پزشکی کاهش سطح منیزیم خون موجب بالا رفتن فشار خون می گردد. استفاده از این ماده معدنی علاوه بر کنترل فشار خون در بارداری از انقباضات رحمی نیز جلوگیری می نماید. این مواد معدنی با ارزش را می توانید از طریق لویبا، بادام، سیب زمینی، ماست شیرین، تخمه کدو، غلات، سبزیجات و شیر سویا دریافت نمایید.
2. استفاده از مواد غذایی که منبعی از پتاسیم می باشند. برای کاهش و یا جلوگیری از فشار خون در دوران بارداری بسیار مفید می باشند. این ماده معدنی می تواند میزان مایعات بدن را کنترل نماید. همچنین برای جلوگیری از انقباض عضلات، اسپاسم های عصبی و آزاد نمودن انرژی بدن حاصل از چربی ها الزامی می باشد. استفاده از این مواد معدنی تعادل فشار خون را در بدن حفظ می کند. از طرفی استفاده از این مواد معدنی در استحکام بخشیدن به استخوان ها و دندان های جنین نیز بسیار موثر است. از مواد خوراکی که دارای این ماده معدنی می باشند، می توان به سیب زمینی، آب پرتغال، نخود فرنگی، کشمش، موز، لوبیا و … اشاره نمود.

3. قطع مصرف نمک یکی از مهم ترین نکات رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری به منظور کاهش فشار خون می باشد. به همین منظور سعی کنید در این دوران از نمک های دریایی در غذاهای تان استفاده نمایید. همچنین اگر در دوران بارداری فشار خون مادر، در سطح هشدار قرار گرفته باشد. استفاده از چای کرفس، دمنوش سیر و مصرف روزانه آب لیمو نیز می تواند، میزان فشار خون را در بدن کاهش دهد.

رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری

رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری

جلوگیری از اضافه وزن در دوران بارداری

اضافه کردن وزن در دوران بارداری امری بسیار طبیعی است. اما این اضافه وزن بازه مشخصی دارد. به همین دلیل بالا رفتن وزن از یک میزانی به بعد کاملا غیر طبیعی و خطرناک است. به طور معمول 15 تا 17 کیلو اضافه وزن در 9 ماهه دوران بارداری طبیعی است و جای هیچگونه نگرانی نیست. اما برخی از بانوان باردار در شش ماه اول بارداری بیش از 13 کیلو وزن اضافه می کنند. که در وضعیت هشدار قرار خواهند گرفت.
به طور کلی به مادرانی که قبل از بارداری نیز دارای اضافه وزن بوده اند. توصیه می شود که مقدار کمتری به نسبت دیگر مادران، افزایش وزن داشته باشند. رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری جهت افزایش وزنی متعادل، به شرح زیر می باشد.

• حجم وعده های غذایی را کم و تعداد آنها را افزایش دهند.
• از فراورده های لبنی کم چرب استفاده کنند.
• استفاده از نمک را تا حد ممکن کاهش دهند.
• از مواد غذایی پر کالری، کمتر استفاده نمایند.
• به جای غذاهای سرخ کرده از غذاهای کبابی استفاده کنند.
• میزان سالاد و سبزیجات مصرفی را در روز افزایش دهند.
• آب زیاد بنوشند.
• صبحانه ای کامل و در صورت امکان از نان های سبوس دار استفاده کنند.
• با استفاده از برنامه ریزی، روزانه فقط 100 کالری به مصرف کالری روزانه خود اضافه نمایید.

اضافه وزن در دوران بارداری

ورزشهای مجاز و غیر مجاز در دوران بارداری

یکی از بهترین راه های حفظ سلامتی بدن در دوران بارداری قرار دادن، ورزش در برنامه روزانه است. اما ورزش کردن به همه بانوان باردار توصیه نمی شود. معمولا افرادی که دارای دوره بارداری پر خطر نیستند، می توانند بدون نگرانی برنامه ورزشی روزانه داشته باشند. بانوان بارداری که ورزش به آنها توصیه نمی شود، عبارتند از:
1. خانوم های بارداری که دچار مشکلات قلبی هستند.
2. سابقه زایمان زود رس دارند.
3. دچار خونریزی واژن شده اند.
4. جفت سرراهی دارند
5. آبریزش ناشی از پارگی غشای کیسه آب
6. دچار مسمومیت های بارداری
7. بارداری آنها چند قلو است
8. دچار نارسایی دهانه رحم هستند
9. دچار بیماری های ریوی هستند
از ورزشهای غیر مجاز در دوران بارداری می توان به ورزش هایی که به شکم و پهلو فشار می آورند اشاره نمود. همچنین انجام ورزش هایی که ممکن است، موجب عدم حفظ تعادل و زمین خوردن شود، نیز جزو ورزش های غیر مجاز در دوران بارداری است. همچنین بهتر است از اسب سواری، ژیمناستیک، والیبال، اسکی، ورزش هایی که از زمین ارتفاع می گیرید و غواصی خودداری نمایید.

ورزش در بارداری

مزایای ورزش در طول بارداری

مزایای ورزش در طول بارداری می توان به جلوگیری از کمردرد در بارداری، افزایش انرژی مادر، جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد و جلوگیری از ابتلا به دیابت و فشار خون در دوران بارداری اشاره نمود. از ورزش های مجاز در دوران بارداری می توان به شنا، استفاده از دوچرخه ثابت، پیاده روی با سرعت نسبتا بالا و ورزش های کگل اشاره نمود. همچنین از بی خطر ترین و موثر ترین ورزش ها در این دوران می توان به یوگا اشاره نمود.
نکته ای که در بارداری باید به آن توجه نمایید. شروع با ورزش های ملایم و پرهیز از ورزش های سنگین است. انجام ورزش های سنگین ممکن است موجب، آسیب دیدن جنین شود. اگر قصد شروع ورزشی جدید را دارید. حتما قبل از شروع با پزشک خود مشورت نمایید. در سه ماهه اول بارداری به دلیل حساسیت بالا، بهتر است از انجام هر نوع ورزشی که ممکن است به کمر شما فشار وارد نماید، پرهیز کنید. همچنین سعی کنید از عرق کردن بیش از حد در هنگام ورزش به شدت خودداری کنید.

رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری

2 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *