افزایش متابولیسم

افزایش متابولیسم با 8 ماده غذایی

افزایش متابولیسم یکی از راه حل های لاغری سریعتر!!!

شاید شما هم جزء افرادی باشید که با وجود رعایت رژیم غذایی و دریافت کالری کم در طول روز، باز هم دچار مشکلاتی از قبیل اضافه وزن و چاقی هستید و با وجود داشتن رژیم های سخت، بدن شما هیچ پاسخی به کاهش وزن نمی دهد. محققان بر این باورند که برخی افراد با وجود دریافت کالری کمتر از مقدار مورد نیاز بدن، باز هم دچار معضل اضافه شدن وزن و چاقی هستند و با گذر زمان نه تنها از وزن این افراد کاسته نمی شود بلکه وزنشان بیشتر نیز می شود!!  دلیل این معضل چیست؟  بله پایین بودن متابولیسم ! پس افزایش سوخت و ساز بدن یک راه حل مهم لاغری است.

لاغری با  افزایش سوخت و ساز بدن یا متابولیسم

یکی از عوامل مهمی که در این زمینه بسیار موثر است میزان متابولیسم فرد می باشد. متابولیسم عبارت است از میزان سوخت و ساز بدن طی روز که عوامل زیادی میتواند این سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله این عوامل می توان به ورزش و فعالیت بدنی، ژنتیک، تغذیه ، شرایط سلامتی و ابتلا به انواع بیماری ها اشاره کرد. زمانی که میزان متابولیسم فرد کمتر از مقادیر دریافتی کالری در طول روز باشد، حتی با وجود دریافت غذاهای کم کالری نیز، می تواند موجب اضافه وزن فرد و در موارد خفیف تر موجب توقف کاهش وزن در افرادی که دارای رژیم لاغری هستند شود. امروزه فعالیت بدنی و ورزش یکی از مولفه های مهم برای افزایش سوخت و ساز بدن شناخته شده است، اما در بسیاری موارد ممکن است افراد نتوانند به صورت منظم فعالیت بدنی داشته باشند و از طرفی نگران پایین بودن متابولیسم بدنی خود باشند. در این مقاله تلاش شده است که پس از بررسی های دقیق پژوهش های جدید در سطح دنیا،  به معرفی تعدادی از مواد غذایی مفید برای افزایش متابولیسم بدن که اخیرا اثربخشی آنها مورد تایید محققان قرار گرفته است، اشاره شود.

مواد غذایی موثر در افزایش متابولیسم

1- انگور :

رزوراترول یکی از فیتوآلکسین و پلی فنول های طبیعی و مهم می باشد که نقش های مهمی را در جهت سلامتی ایفا می‏کند.  منابع مهم تغذیه ای رزوراترول شامل انگور قرمز ، شراب قرمز، زغال اخته، بلوبری و انواع توت ها، پسته، بادام زمینی و سایر مغزها ، شکلات تلخ  و چای ایتادوری است.  از نقش های بالقوه رزوراترول می توان به  کاهش سرعت در روند پیری، آنتی اکسیدان،نقش ضد التهاب و ضد توموری و محافظت کننده سیستم قلب و عروق اشاره کرد. مطالعات اخیر حاکی از آن است که رزوراترول می تواند نقش بالقوه ای در افزایش سوخت و ساز  چربی بدن و گلوکز به ویژه در افرادی که از رژیم غذایی پرچرب پیروی می کنند، داشته باشد. احتمالا مکانیسم موثر در نقش مثبت رزوراترول بر افزایش متابولیسم در بدن، مربوط به نقش محافظتی رزوراترول در برابر استئاتوز کبدی می‏باشد که در نتیجه آن موجب کاهش چربی بدن ، کلسترول تام ، نری گلیسرید ، ترانس آمینازهای پلاسما و انسولین می‏گردد. انگور قرمز و شراب قرمز به عنوان اصلی ترین منبع رزوراترول شناخته شده است. لازم به ذکر است افرادی که در مصرف شراب قرمز  دارای محدودیت هستند میتوانند از چای ایتادوری به عنوان یک نوشیدنی حاوی رزوراترول استفاده کنند.

افزایش متابولیسم با انگور

 

2- فلفل:

انواع فلفل های تند حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام کپسایسین می‏باشند.  مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که این ماده با تاثیر بالقوه ای که بر روی تحریک سيستم سمپاتو آدرنال دارد، موجب بالا بردن متابولیسم چربي مي شود. مطالعات انسانی نیز نشان داده اند که افزودن فلفل قرمز به وعده های غذایی سرشار از کربوهیدرات و چربی موجب افزایش ترموژنز (گرمازایی) بعد از مصرف وعده های غذایی  و اکسیداسیون چربی ها می شود.

فلفل افزاینده-متابولیسم

3- زنجبیل:

یکی از ادویه های شناخته شده در سطح جهان که دارای خواص  بسیار مفیدی می باشد، زنجبیل است. افزودن زنجبیل در طبخ غذا و دم کردن چای علاوه بر چاشنی و طعم خوب می تواند نقش مهمی در افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش حالت تهوع، بهبود مشکلات گوارشی ، درمان کبد چرب ، بهبود پروفایل لیپیدی و چربی خون ( کاهش کلسترول و تری گلیسرید) ، و بهبود سطح قند خون و انسولین دارد.

زنجبیل افزاینده-متابولیسم

 4- پیاز:

پیاز دارای ترکیبات مفیدی از جمله : سدیم ارگانیسم، آنتوسیانین و کورستین میباشد که دارای اثرات ضد سرطانی، کاهش التهاب، بهبود دیابت، بهبود چربی خون دارد. اخیرا مطالعه ای که در کره صورت گرفت نشان داد که عصاره پیاز در کنار وعده های اصلی موجب افزایش سوخت و ساز کربوهیدرات در بدن می‏شود و از این طریق می تواند نقش موثری در کاهش وزن داشته باشد.

پیاز افزاینده-متابولیسم

5- سیر:

سیر از جمله سبزی های اعجاز آمیزی است که اثرات بسیار مفیدی در حفظ سلامتی دارد.  محققان بر این باورند که مشابه پیاز، سیر نیز دارای اثرات هیپو لیپیدمی و هیپو گلایسمی می باشد و موجب تحریک ترشح انسولین از لوزالمعده می شود. مکانیسم این اثرات به طور قطعی شناخته نشده است اما احتمال داده می شود که این اثرات مفید سیر ناشی از ترکیبات آلیل پروپیل دی سولفید و دیالیل دی سولفید موجود در سیر می باشد.

سیر افزاینده-متابولیسم

6- دارچین:

دارچین یکی از ادویه های پر کاربرد در دنیا می باشد که در عین طعم و عطر بی نظیری که دارد دارای خواص درمانی بسیار زیادی می‏باشد. این ادویه موجب بهبود مقاومت به انسولین ، کاهش قند خون در حالت ناشتا ، کاهش بافت چربی ، کاهش   LDL-c (کلسترول بد خون) و AST (آنزیم کبدی) در افراد می شود. مطالعات اخیر در زمینه بررسی اثرات دارچین بر متابولیسم بدن نشان دادند که دارچین موجب بالا بردن متابولیسم چربی و گلوکز در بدن می شود.

افزایش سوخت و ساز بدن با دارچین

 

 

7- قهوه:

قهوه یکی از نوشیدنی های شناخته شده و پر طرفدار در سطح جهان است. این نوشیدنی حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین می باشد. مطالعات بسیاری در زمینه خواص کافئین در جهان صورت گرفته است. بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است که کافئین دارای اثراتی از جمله تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، باز سازی ذخایر گلیکوژن، پاکسازی کبد، کاهش درد های عضلانی ناشی از اختلالات خواب، درمان کبد چرب و پیشگیری از ابتلا به سرطان و … می باشد. امروزه محققان اثبات کرده اند که مصرف حداقل 3 فنجان قهوه در طول روز موجب افزایش متابولیسم بدن می‏شود. به نظر می رسد که کافئین موجود در قهوه باعث بالا رفتن متابولیم در بدن فرد می شود و در نتیجه آن موجب کاهش چربی بدن از طریق لیپولیز به کمک کاتکول آمین ها می شود. کافئین به عنوان یک ماده مغذی کاربردی با پتانسیل بالا در فرایند کاهش اضافه وزن و چاقی شناخته شده است.

قهوه افزاینده-متابولیسم

8- آب:

با توجه به نقش آب در تنظیم متابولیسم بدن لازمه که هر فردی در طول روز میزانی که مورد نیاز است آب بنوشد.
ما باید بین 6 تا 8 لیوان آب بنوشیم اما بهترین راه برای این که کنترل کنیم که آب دریافتی به اندازه کافی است یا نه این است که به رنگ ادرار خود دقت کنیم اگر رنگ زرد روشن یا لیمویی بود س میزان آب کافی است ولی اگر زرد تیره یا غلیظ بود نشان می دهد که میزان آب دریافتی بدن بسیار کم می باشد پس یک روش برای تشخیص میزان آب بدن رنگ ادرار است .
روش دیگر محاسبه به سی سی است یعنی این که شما وزن فعل خودرا در عدد 20 ضرب کنید بعد آن را به سی سی تبدیل کنید. مثلا شما یک فرد 50 کلیویی هستید برای این که بدونید چه قدر آب مورد نیاز بدنتون هست آن را در عدد 20 ضرب کنید می شود 1000 حالا این عدد 1000 سی سی آب می شود یعنی چیزی حدود 4 لیوان آب. قبل از این که سر سفره ناهار یا شام بروید آب میل کنید تا مجبور نشید وسط غذا آب میل کنید چون بهتر است که در حین غذا آب مصرف نکنید.

افزایش متابولیسم با اب
یادتان باشد که آب تنها ماده ایاست که به سوزاندن بیشتر کالری در بدن کمک می کند و بدون کالری است.
این ترکیبات برای تامین آب بدن است دانه چیا برای پاکسازی بدن هم بسیار بهره دارد و این روش برای افرادی که میل به آب ساده ندارند روش خوبی است.
گاهی اوقات بدن ما نیاز بیشتری به آب دارد وقتی که یک وعده سنگین یا پروتئین مصرف کرده اید یا تمرین ورزشی شدید یا طولانی مدت انجام داده اید یا یک غذای شو مصرف کره اید یا وقتی که دچار نارسایی کلیه یا سنگ های کلیه شده اید.

 

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *