افزایش متابولیسم با 7 ماده غذایی اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

افزایش متابولیسم با 7 ماده غذایی

متابولیسم پایین یکی از دلایل اصلی چاقی

شاید شما هم جزء افرادی باشید که با وجود رعایت رژیم غذایی و دریافت کالری کم در طول روز، باز هم دچار مشکلاتی از قبیل اضافه وزن و چاقی هستید و با وجود داشتن رژیم های سخت، بدن شما هیچ پاسخی به کاهش وزن نمی دهد. محققان بر این باورند که برخی افراد با وجود دریافت کالری کمتر از مقدار مورد نیاز بدن، باز هم دچار معضل اضافه شدن وزن و چاقی هستند و با گذر زمان نه تنها از وزن این افراد کاسته نمی شود بلکه وزنشان بیشتر نیز می شود!!  دلیل این معضل چیست؟  بله پایین بودن متابولیسم !

لاغری با  افزایش متابولسم

یکی از عوامل مهمی که در این زمینه بسیار موثر است میزان متابولیسم فرد می باشد. متابولیسم عبارت است از میزان سوخت و ساز بدن طی روز که عوامل زیادی میتواند این سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله این عوامل می توان به ورزش و فعالیت بدنی، ژنتیک، تغذیه ، شرایط سلامتی و ابتلا به انواع بیماری ها اشاره کرد. زمانی که میزان متابولیسم فرد کمتر از مقادیر دریافتی کالری در طول روز باشد، حتی با وجود دریافت غذاهای کم کالری نیز، می تواند موجب اضافه وزن فرد و در موارد خفیف تر موجب توقف کاهش وزن در افرادی که دارای رژیم لاغری هستند شود. امروزه فعالیت بدنی و ورزش یکی از مولفه های مهم برای افزایش سوخت و ساز بدن شناخته شده است، اما در بسیاری موارد ممکن است افراد نتوانند به صورت منظم فعالیت بدنی داشته باشند و از طرفی نگران پایین بودن متابولیسم بدنی خود باشند. در این مقاله تلاش شده است که پس از بررسی های دقیق پژوهش های جدید در سطح دنیا،  به معرفی تعدادی از مواد غذایی مفید برای افزایش متابولیسم بدن که اخیرا اثربخشی آنها مورد تایید محققان قرار گرفته است، اشاره شود.

مواد غذایی موثر در افزایش متابولیسم

1- انگور :

رزوراترول یکی از فیتوآلکسین و پلی فنول های طبیعی و مهم می باشد که نقش های مهمی را در جهت سلامتی ایفا می‏کند.  منابع مهم تغذیه ای رزوراترول شامل انگور قرمز ، شراب قرمز، زغال اخته، بلوبری و انواع توت ها، پسته، بادام زمینی و سایر مغزها ، شکلات تلخ  و چای ایتادوری است.  از نقش های بالقوه رزوراترول می توان به  کاهش سرعت در روند پیری، آنتی اکسیدان،نقش ضد التهاب و ضد توموری و محافظت کننده سیستم قلب و عروق اشاره کرد. مطالعات اخیر حاکی از آن است که رزوراترول می تواند نقش بالقوه ای در افزایش متابولیسم چربی و گلوکز به ویژه در افرادی که از رژیم غذایی پرچرب پیروی می کنند، داشته باشد. احتمالا مکانیسم موثر در نقش مثبت رزوراترول بر افزایش متابولیسم در بدن، مربوط به نقش محافظتی رزوراترول در برابر استئاتوز کبدی می‏باشد که در نتیجه آن موجب کاهش چربی بدن ، کلسترول تام ، نری گلیسرید ، ترانس آمینازهای پلاسما و انسولین می‏گردد. انگور قرمز و شراب قرمز به عنوان اصلی ترین منبع رزوراترول شناخته شده است. لازم به ذکر است افرادی که در مصرف شراب قرمز  دارای محدودیت هستند میتوانند از چای ایتادوری به عنوان یک نوشیدنی حاوی رزوراترول استفاده کنند.

افزایش متابولیسم با 7 ماده غذایی اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

 

2- فلفل:

انواع فلفل های تند حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام کپسایسین می‏باشند.  مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که این ماده با تاثیر بالقوه ای که بر روی تحریک سيستم سمپاتو آدرنال دارد، موجب بالا بردن متابولیسم انرژي و چربي مي شود. مطالعات انسانی نیز نشان داده اند که افزودن فلفل قرمز به وعده های غذایی سرشار از کربوهیدرات و چربی موجب افزایش ترموژنز (گرمازایی) بعد از مصرف وعده های غذایی  و اکسیداسیون چربی ها می شود.

افزایش متابولیسم با 7 ماده غذایی اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

3- زنجبیل:

یکی از ادویه های شناخته شده در سطح جهان که دارای خواص  بسیار مفیدی می باشد، زنجبیل است. افزودن زنجبیل در طبخ غذا و دم کردن چای علاوه بر چاشنی و طعم خوب می تواند نقش مهمی در افزایش متابولیسم بدن، کاهش حالت تهوع، بهبود مشکلات گوارشی ، درمان کبد چرب ، بهبود پروفایل لیپیدی و چربی خون ( کاهش کلسترول و تری گلیسرید) ، و بهبود سطح قند خون و انسولین دارد.

افزایش متابولیسم با 7 ماده غذایی اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

 4- پیاز:

پیاز دارای ترکیبات مفیدی از جمله : سدیم ارگانیسم، آنتوسیانین و کورستین میباشد که دارای اثرات ضد سرطانی، کاهش التهاب، بهبود دیابت، بهبود چربی خون دارد. اخیرا مطالعه ای که در کره صورت گرفت نشان داد که عصاره پیاز در کنار وعده های اصلی موجب افزایش متابولیسم کربوهیدرات در بدن می‏شود و از این طریق می تواند نقش موثری در کاهش وزن داشته باشد.

افزایش متابولیسم با 7 ماده غذایی اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

5- سیر:

سیر از جمله سبزی های اعجاز آمیزی است که اثرات بسیار مفیدی در حفظ سلامتی دارد.  محققان بر این باورند که مشابه پیاز، سیر نیز دارای اثرات هیپو لیپیدمی و هیپو گلایسمی می باشد و موجب تحریک ترشح انسولین از لوزالمعده می شود. مکانیسم این اثرات به طور قطعی شناخته نشده است اما احتمال داده می شود که این اثرات مفید سیر ناشی از ترکیبات آلیل پروپیل دی سولفید و دیالیل دی سولفید موجود در سیر می باشد.

افزایش متابولیسم با 7 ماده غذایی اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

6- دارچین:

دارچین یکی از ادویه های پر کاربرد در دنیا می باشد که در عین طعم و عطر بی نظیری که دارد دارای خواص درمانی بسیار زیادی می‏باشد. این ادویه موجب بهبود مقاومت به انسولین ، کاهش قند خون در حالت ناشتا ، کاهش بافت چربی ، کاهش   LDL-c (کلسترول بد خون) و AST (آنزیم کبدی) در افراد می شود. مطالعات اخیر در زمینه بررسی اثرات دارچین بر متابولیسم بدن نشان دادند که دارچین موجب بالا بردن متابولیم چربی و گلوکز در بدن می شود.

افزایش متابولیسم با 7 ماده غذایی اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

 

 

7- قهوه:

 قهوه یکی از نوشیدنی های شناخته شده و پر طرفدار در سطح جهان است. این نوشیدنی حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین می باشد. مطالعات بسیاری در زمینه خواص کافئین در جهان صورت گرفته است. بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است که کافئین دارای اثراتی از جمله تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، باز سازی ذخایر گلیکوژن، پاکسازی کبد، کاهش درد های عضلانی ناشی از اختلالات خواب، درمان کبد چرب و پیشگیری از ابتلا به سرطان و … می باشد. امروزه محققان اثبات کرده اند که مصرف حداقل 3 فنجان قهوه در طول روز موجب افزایش متابولیسم بدن می‏شود. به نظر می رسد که کافئین موجود در قهوه باعث بالا رفتن متابولیم در بدن فرد می شود و در نتیجه آن موجب کاهش چربی بدن از طریق لیپولیز به کمک کاتکول آمین ها می شود. کافئین به عنوان یک ماده مغذی کاربردی با پتانسیل بالا در فرایند کاهش اضافه وزن و چاقی شناخته شده است.

افزایش متابولیسم با 7 ماده غذایی اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

 

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *