فشار خون و نکات طلایی تغذیه رژیم درمانی

فشار خون و نکات طلایی تغذیه

فشار خون چیست؟

فشارخون یکی از مهمترین علائم حیاتی بدن می باشد. که موجب حرکت خون در سرخرگ های بزرگ می شود. همچنین با فشاری که ایجاد می کند، خون را از قلب به دیگر نقاط بدن هدایت می نماید. به طور کلی تمامی انسان ها برای ادامه حیات خود نیاز به فشار خونی ثابت در بدن خود دارند. این موضوع کاملا نرمال و طبیعی می باشد. اما در برخی موارد این فشار به دلایل مختلفی کم و یا زیاد می شود. در این صورت است، که فشار خون به یک بیماری تبدیل می شود. معمولا فشار خون بالا بسیار خطرناک تر از فشارخون پایین می باشد. اما متاسفانه علائم خاصی را به همراه ندارد. فشارخون بالا می تواند منجر به حملات قلبی و یا سکته های مغزی در فرد بیمار شود. در ادامه قصد داریم، همه ی آن چیزی که درباره فشارخون و ارتباط آن با تغذیه باید بدانید، را با شما در میان بگذاریم.

پرفشاری خون و درمان آن

فشار خون از جمله بیماری هایی می باشد، که معمولا در افراد مسن بیشتر ایجاد می شود. اما امروزه به دلیل تغذیه های نا مناسب، بسیاری از جوانان نیز با این بیماری درگیر شده اند. به طور کلی بیماری فشار خون به دو دسته تقسیم بندی می شود. فشارخون اولیه و ثانویه. در مورد اول، هنوز دلیل قاطعی برای ابتلا به این بیماری ثبت نشده است. اما عوامل مختلفی مانند سن، ژنتیک، نژاد، عوامل محیطی و … در ایجاد فشار خون اولیه تاثیرگذار هستند. فشارخون ثانویه نیز می تواند به دلیل برخی از بیماری ها ایجاد شود. از جمله عواملی که در ابتلا به فشارخون ثانویه موثر می باشند، می توان به بیماری های کلیوی، مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد بارداری اشاره نمود.
به طور کلی علاوه بر روش های درمانی که معمولا توسط پزشک ارائه می شود و با دارو همراه است. روش های دیگری نیز در درمان این بیماری تاثیر گذار می باشند. از جمله این روش های درمانی، می توان به عدم استفاده از دخانیات، استفاده از رژیم غذایی مناسب به منظور جلوگیری از افزایش وزن، اجتناب از مصرف بی رویه نمک و کنترل استرس اشاره نمود.
در نهایت باید بدانید که فشارخون بالا بسیار خطرناک تر از افت فشار می باشد. زیرا احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی، حمله های قلبی و ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی در افرادی که فشارخون بالا دارند، بسیار بیشتر از افرادی است که، افت فشار دارند. از طرفی فشارخون بالا می تواند موجب آسیب دیدن دیگر اندام بدن نیز شود.

تغذیه مناسب برای فشار خون بالا

یکی از بیماری های خاموش و خطرناک که می تواند به شدت، موجب حملات قلبی شود، بیماری فشار خون است. این بیماری دلایل شناخته شده ای ندارد. اما چاقی و اضافه وزن با آن ارتباط قوی و مستقیمی دارد. به همین دلیل است که تغذیه در کنترل و یا تشدید بیماری فشار خون بسیار تاثیر گذار می باشد. از آنجایی که این بیماری علائم خاصی ندارد، می تواند مشکلات زیادی را برای بدن به وجود بیاورد. شما می توانید با تغذیه ای مناسب، این بیماری را کنترل و درمان نمایید. درمان فشار خون بالا با تغذیه به شرح زیر می باشد.

تغذیه مناسب برای فشار خون بالا
مواد غذایی مفید برای کنترل فشار خون بالا
مواد غذایی سرشار از پتاسیم، کلسیم و منیزیم می توانند در کنترل و کاهش فشار خون، نقش بسیار موثری را ایفا کنند. افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، می توانند با استفاده از مواد خوراکی زیر، به درمان فشارخون بالا کمک نمایند.
1. افرادی که گیاه خوار می باشند، به دلیل جذب پتاسیم زیاد و کاهش سدیم بدن، بسیار کمتر از دیگر افراد به فشار خون بالا مبتلا می شوند.
2. استفاده از انواع میوه مانند موز، زردآلو، انجیر، آلو، گریپ فروت، هلو و انگور
3. استفاده از سیب زمینی، قارچ، کدو سبز، سیر، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و انواع سبزیجات با برگ های سبز
4. استفاده از انواع مرکبات نیز، می تواند با افزایش ویتامین c در بدن، از پر فشاری خون در فرد جلوگیری نماید.
5. از آنجایی که استفاده زیاد از نمک از مهم ترین دلایل ابتلا به فشار خون بالا است. افرادی که دارای فشارخون بالا هستند. بهتر است از نمک زیاد برای طعم دار نمودن گوشت و مرغ استفاده نکنند. استفاده از سبزیجات معطر و ادویه های متفاوت می تواند، جایگزین بسیار مناسبی برای نمک باشد.
6. همچنین استفاده از انواع ماهی های بدون نمک و طعم دار شده با شوید، برگ بو، فلفل قرمز و یا سس های خانگی بدون نمک، می تواند در کاهش فشار خون بسیار موثر باشد.
7. دانه های کنجد نیز در درمان این بیماری بسیار موثر است.

مواد غذایی مضر برای فشار خون

برخی از مواد غذایی نیز می توانند در افزایش فشار خون تاثیر گذار باشند. بنابراین افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، باید از مصرف برخی مواد غذایی نیز پرهیز کنند. مواد غذایی مضر برای فشار خون عبارتند از:
1. غذاهای آماده مانند کنسرو لوبیا، کنسرو ماهی، پوره گوشت و مرغ که به عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین سوپ های آماده
2. ماهی های کنسرو شده و یا دودی دارای مقادیر بسیار بالای سدیم می باشند. که موجب پرفشاری خون می شود.
3. فرآورده های گوشتی مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و کنسروهای گوشت به دلیل دارا بودن مقادیر بسیار زیاد سدیم
4. مواد غذایی که با استفاده از نمک و یا جوش شیرین تهیه می شوند. مانند برنج، ماکارونی، کیک های آماده و بیسکوئیت ها
5. استفاده بیش از حد، از سبزیجاتی که دارای سدیم می باشند. مانند چغندر، کلم، شلغم، اسفناج و ریواس
6. مصرف نمودن الکل می تواند به خودی خود، دلیل اصلی ابتلا به فشار خون بالا باشد.
7. استفاده از روغن های نباتی، مخصوصا روغن های جامد می تواند موجب افزایش فشارخون شود.
8. نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چایی موجب افزایش فشارخون می شوند.
9. همچنین مواد خوراکی و نوشیدنی هایی که دارای قند زیاد هستند، مانند نوشابه و شکلات نیز در افزایش فشارخون تاثیرگذار هستند.
10. استفاده از دخانیات مانند سیگار، نقش اساسی را در افزایش فشار خون ایفا می کند.

فشار خون و نکات طلایی تغذیه رژیم درمانی

مواد غذایی مضر برای فشار خون

علت فشار خون پایین

از جمله مشکلات فشار خون، به افت فشار نیز باید اشاره نمود. همانگونه که افزایش فشارخون می تواند برای انسان خطرناک باشد. افت فشار نیز می تواند موجب مشکلاتی در بدن فرد شود. دلایل مختلفی می تواند موجب کاهش فشارخون شود. به طور مثال در بارداری گردش خون با سرعت بیشتری در بدن انجام می شود. همین موضوع باعث کاهش فشارخون در بدن بانوان باردار می گردد. که البته پس از زایمان این افت فشار مجدد به حالت طبیعی باز می گردد.
از دیگر دلایل ابتلا به فشارخون پایین می توان به دیابت، کمبود آب بدن و مشکلات قلبی اشاره نمود. همچنین مشکلات غدد درون ریز مانند تیروئید، کم خونی، عفونت های شدید، کمبود مواد مغذی و مصرف برخی از داروها از دیگر دلایل افت فشار می باشند. همچنین از علائم فشارخون پایین می توان به سرگیجه، سردرد، شوکه شدن، تاری دید، غش کردن و خستگی اشاره نمود. همچنین حالت تهوع، عدم تمرکز، رنگ پریدگی، احساس سرما، تند نفس کشیدن و کندی نبض از دیگر علائم افت فشار محسوب می شوند.

فشار خون و نکات طلایی تغذیه رژیم درمانی

مواد غذایی مضر برای فشار خون

انواع فشار خون پایین:

فشارخون پایین در اثر افت فشار عصبی

در برخی موارد نیز افت فشار می تواند به دلیل، معیوب شدن سیگنال های مغزی اتفاق بیافتد. این نوع از افت فشار در زمان هایی اتفاق می افتد که، فرد مدت زمان طولانی باشد، که ایستاده است. معمولا این نوع از افت فشار با تهوع، سرگیجه و غش کردن همراه است. اما از دلایل اصلی ابتلا به این نوع فشارخون پایین، می توان به اختلالات قلبی و مغزی اشاره داشت. همچنین متاسفانه این نوع از افت فشار در جوانان بیشتر از دیگر افراد دیده می شود

فشارخون پایین پس از خوردن غذا

یکی از انواع فشار خون پایین افت فشار پس از غذا خوردن ( postprandial hypotension) است. در این نوع از فشارخون، افراد معمولا پس از غذا خوردن به یکباره، دچار افت فشار می شوند. از عمده ترین دلایل ابتلا به این فشارخون، بالا رفتن سن و پیری می باشد. اما ممکن است افرادی که بدن ضعیفی دارند نیز، به این نوع از افت فشار دچار شوند. از عوارض این نوع افت فشار می توان به سرگیجه های شدید و غش کردن اشاره نمود.

فشار پایین وضعیتی

فشار خون orthostatic یا فشار وضعیتی ممکن است با هر واکنش در بدن اتفاق بیافتد. به طور مثال در صورت نشستن طولانی مدت، پس از بلند شدن ممکن است فرد دچار افت فشار شود. معمولا افرادی که به این نوع فشارخون پایین مبتلا هستند، سرگیجه، تاری دید و سبک شدن سر را در زمان تغییر وضعیت بدن تجربه می کنند. اگر این افت فشار بسیار شدید باشد، ممکن است موجب غش کردن فرد نیز شود. این نوع از فشارخون پایین می تواند به دلایل مختلفی اعم از کم آبی بدن، بارداری، مشکلات قلبی، سوختگی و مشکلات قلبی اتفاق بیافتد. همچنین گرمازدگی، درازکشیدن های طولانی مدت، اختلالات عصبی و واریس های شدید می تواند از دیگر دلایل ابتلا به این نوع فشارخون باشد.

همچنین افت فشار خون می تواند، در اثر اختلالات سیستم عصبی و مصرف داروهای اعصاب نیز باشد.

 

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *