عوارض نوشابه

قند هر قوطی نوشابه گازدار، برابر با ۱۰ قاشق غذاخوری شکر است. این مقدار نوشابه، حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوکالری انرژی دارد. حالا فکرش را بکنید فردی که در یک وعده،‌ بیش از یک لیوان یا یک قوطی کوچک مصرف می‌کند، چه مقدار قند و کالری به بدنش می‌رساند؟ همه ی ما با فکر خوردن ۳۰ حبه قند دچار حالت تهوع میشویم اما به راحتی یک لیوان نوشابه که حاوی کالری و قند بالایی ست می خوریم !غافل از اینکه مصرف مداوم نوشابه ها خطرات جدی برای سلامتی ما می تواند داشته باشد .

از نظر رواشناختی خوردن قند و شکر و شیرینی به دلیل ترشح هورمونی به نام سروتونین موجب احساس شادی و لذت در انسان می شوند درواقع لذت خوردن غذاهای شیرین می تواند برای بعضی ها معادل لذت شنیدن یک موسیقی، فعالیتهای فیزیکی و حتی هم صحبتی با دیگران باشد .

یک قوطی کوچک نوشابه ۳۰ تا ۵۰ گرم شکر دارد که معادل ۱۵۰تا ۲۰۰ کیلوکالری انرژی است . هرچه اندازه ی بطری آن بزرگتر باشد مقدار شکر و کالری آن بیشتر است. یک قوطی ۶۲۰ گرمی نوشابه حاوی ۱۷ قاشق شکر است . با خوردن یک بطری نوشابه بدون تعدیل کالری دریافتی و کاهش مصرف سایر خوراکی ها، در پایان سال حدود ۷ کیلوگرم وزن اضافه خواهد شد .

عوارض نوشابه

مصرف روزانه ی نوشیدنی های شیرین ،خطر چاقی را در کودکان و نوجوانان ۶۰ درصد افزایش می دهد . این در حالی ست که بررسی ها نشان داده نوجوانان روزی ۳ بطری نوشابه می خورند .

از بحث چاق‌کنندگی نوشابه‌های گازدار که بگذریم،‌ مصرف این نوشیدنی‌های بسیار شیرین می‌تواند تحریک کاذب ترشح انسولین و بالا رفتن کاذب سطح قند خون را در پی داشته باشد. در نتیجه، به مرور زمان احتمال بالا رفتن مقاومت بدن به انسولین بالا می‌رود و زمینه ابتلا به دیابت، به‌خصوص در آنهایی که از نظر سابقه خانوادگی مستعد ابتلا هستند، فراهم می‌شود.

از طرف دیگر، وقتی اسید فسفریک و دی‌اکسید کربن موجود در نوشابه‌ها، وارد معده می‌شود، pH اسیدی آن را خنثی و هضم را مختل می‌كند. کافئین موجود در آنها هم ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بعد از ورود به بدن، به‌خصوص در بچه‌ها مشکلات مختلفی مانند گشادی مردمک چشم یا افزایش اضطراب و استرس ایجاد می‌کند. به‌علاوه،‌ حدود یک ساعت بعد از جذب قندها و ترکیب‌های موجود در این نوشیدتی عناصر فلزی و نادر موجود در بدن مانند کلسیم، منیزیم، روی و آهن پایین می‌آید و به ‌این ترتیب، متا‌بولیسم پایه افزایش می‌یابد.

زیاده‌روی در مصرف این محصولات، باعث می‌شود کلیه‌ها هم دیگر قادر به دفع مناسب اسید فسفریک نباشند. از طرفی، با برداشت کلسیم از بافت استخوانی، امکان افزایش رسوب آنها در کلیه و احتمال ایجاد سنگ کلیه به‌وجود می‌آید.

نوشابه های رژیمی

این نوغ نوشیدنی کالری بسیار کمتری نسبت به نوشابه های معمولی دارند. میزان کالری یک لیوان نوشابه رژیمی دو کالری می باشد ولی نوشابه های معمولی ۱۲۰ کالری در هر لیوان انرژی دارند اما به طور کلی تحقیقات نشان داده است که استفاده از آن هم در دراز مدت باعث اضافه وزن افراد خواهد شد زیرا طعم شیرین این نوشیدنی تمایل شما را به خوردن غذا و شیرینیجات افزایش خواهد داد. استفاده از انواع نوشابه ها باعث افزایش فسفر در بدن می شود که یکی از عوامل اصلی ایجاد پوکی استخوان می باشد. همچنین استفاده از نوشابه ها به دلیل داشتن ترکیبات صنعتی باعث افزایش بیماری‌های عصبی در افراد خواهند شد.

 

 

1 پاسخ دادن

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *