منابع کلاژن و جوانی اعجاب آور اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

مصرف منابع کلاژن یکی از ضروری ترین موادی هستند که باید در رژیم غذایی هر فرد وجود داشته باشد. بنابر بررسی های انجام شده بسیاری از افراد بخصوص بعد از سن ۴۰ سالگی دجار کمبود کلاژن هستند. حال این ماده اعجاب انگیز برای حفظ جوانی شما چیست؟

کلاژن برگرفته از یک کلمه یونانی ، به معنای “چسب” می باشد.
کلاژن یکی از فراوران ترین پروتئین های شناخته شده با منشا حیوانی است که حدود ۳۰ درصد از کل پروتئین ها را شامل می شود. عمده ی کلاژن در اغلب بافت های همبند، پوست حیوانات، تاندون، غضروف ، استخوان، رباط ، رگ های خونی، قرنیه و عاج دندان ها وجود دارد. کلاژن انواع گوناگون و متنوعی دارد و تاکنون حدود ۲۸ نوع آن شناخته شده است؛ که در این میان پنج نوع اصلی آن در نقاط مختلف بدن به شرح زیر می باشد:
کلاژن نوعI : پوست ، استخوان ، دندانها ، تاندون ، رباط ، رباط عروقی ، اندام ها (ترکیب اصلی قسمت آلی استخوان)
کلاژن نوعII : چشم ها و غضروف (ترکیب اصلی غضروف)
کلاژن نوع III : رتیکول (ترکیب اصلی فیبرهای شبکیه) ، پوست ، ماهیچه ، رگهای خونی.
کلاژن نوعIV : غشای پایه
کلاژن نوع V: مو ، سطح سلول و جفت.
۹۰% كلاژن موجود در بدن از نوع I است و پس از آن نوع II و III است. علت فراوانی نوع اول کلاژن به دلیل حضور گسترده آن در اکثر نقاط بدن است.
کلاژن مهمترین پروتینی است که علاوه بر شرکت در ساختار پوست، موجب قدرت و خاصیت کشسانی پوست می شود. با گذر زمان و افزایش سن، میزان کلاژن تولیدی در بدن کاهش می یابد که کاهش مقدار کلاژن در بدن عوارضی از جمله نازک شدن پوست و افزایش چین و چروک پوستی، بیماری های مربوط به استخوان و مفاصل می شود. کلاژن بر تقویت مو نیز تاثیر بسزایی دارد

منابع کلاژن و جوانی اعجاب آور اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

این امر موجب ورود انواع متنوعی از مکمل های حاوی کلاژن به بازار شده است. اما این سوال به وجود می آید که ایا مصرف مکمل های حاوی کلاژن نسبت به انواع منابع غذایی کلاژن برتری دارند یا خیر؟
مطالعات اخیر ثابت کرده اند که مصرف روزانه و مرتب منابع پروتینی در کنار میوه جات و سبزیجات یکی از ایمن ترین و سالم ترین روش ها برای حفظ کلاژن می باشد. و از طرفی اعتماد به مکمل های تجویز نشده توسط پزشک ، تا حد بالایی بدون کنترل هستند و استاندارد های تغذیه ای مصرف این گونه مکمل ها را توصیه نمی کند.
با این حال مصرف غذاهای سرشار از منابع کلاژن یا غذاهایی که موجب افزایش تولید کلاژن می شوند تا حد زیادی به کلاژن سازی در بدن انسان کمک می کند و اگر  به دنبال جوانسازی پوست بدون دارو هستید منابع کلاژن را بیشتر مصرف کنید. انواع مختلفی از کلاژن وجود دارند که در غذاهای ویژه ‌ای یافت می ‌شوند و یا برای ایجاد کلاژن و مکمل‌ ها استفاده می ‌شوند.کلاژن از سه امینو اسید مهم پرولین ، لیزین و گلیسین تشکیل شده است. با مصرف منابع این امینو اسیدها می توان به روند کلاژن سازی در بدن سرعت بخشید.

منابع کلاژن را بشناسیم:

عصاره استخوان :

عصاره استخوانی حاوی مقادیر زیادی از املاح و مواد مغذی از جمله کلاژن،امینواسید، منیزیم، فسفر، گلوکز آمین، کندرویتین، می باشد.

منابع کلاژن و جوانی اعجاب آور اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

مرغ :

بسیاری از مکمل های حاوی کلاژن از مرغ تهیه می شوند. درصد بالایی از افراد علاقه بیشتری به گوشت سفید، نسبت به سایر گوشت ها دارند. بافت های همبندی که در گوشت مرغ وجود دارد یکی از غنی ترین منابع کلاژن است. همچنین مطالعات متعددی از ترکیب غضروف مرغ و گردن مرغ برای درمان ارتروز استفاده کرده اند و به نتایج مثبتی رسیده اند. از طرفی پای پرندگان و پای اردک نیز حاوی مقادیر قابل توجهی از کلاژن است. لازم به ذکر است که با توجه به تزریق آنتی بیوتیک ها در ناحیه بال مرغ، با جدا کردن بال و پوست مرغ می توان با خیال آسوده از دیگر اندام های مرغ استفاده کنید.

منابع کلاژن و جوانی اعجاب آور اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

ماهی و صدف ها:

ماهی و انواع صدف ها دارای استخوان و رباط هایی از جنس کلاژن هستند. برخی محققان بر این باورند که کلاژن موجود در غذاهای دریایی قابلیت جذب بیشتری نسبت به سایر منابع کلاژن دارند. بیشترین مقدار کلاژن در ماهی در ناحیه سر، فلس ها و کره چشم ماهی است و مقادیر کلاژن موجود در گوشت ماهی به نسبت این نقاط کمتر است. با این حال انتظار نمی رود که افراد از این نواحی ماهی به عنوان منبع کلاژن استفاده کنند اما محققان بر این باورند که مصرف پوست ماهی نیز تا حد زیادی به تامین کلاژن مورد نیاز بدن کمک می کند. کپور نقره ای،ماهی نقره ای، کوسه ماهی خال مخالی، از انواع ماهی های حاوی مقادیر قابل توجه کلاژن  می باشد و از منابع کلازن محسوب می شوند.

منابع کلاژن و جوانی اعجاب آور اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

 

سفیده تخم مرغ:

اگرچه تخم مرغ فاقد بافت همبند است، اما سفیده آن حاوی مقادیر قابل توجهی از امینواسید پرولین است که این امینواسید در تولید کلاژن الزامی است، بنابراین مصرف این ماده غذایی به عنوان یکی از منابع کلاژن ساز ضروری است.

منابع کلاژن و جوانی اعجاب آور اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

مرکبات:

ویتامین C یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان های لازم برای بدن است که نقش مهمی در تولید پیش ساز های کلاژن دارد. احتمالا همان طور که می دانید پرتقال، لیمو ، گریپ فروت از منابع غنی این ویتامین هستند.

منابع کلاژن و جوانی اعجاب آور اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

 

انواع توت ها:

با وجود اینکه مرکبات از منابع اصلی ویتامین C هستند اما نمی توان از انواع توت ها، تمشک، شاه توت ، زغال اخته به عنوان منبع ویتامین C چشم پوشی کرد. این دسته از میوه ها علاوه بر داشتن ویتامین C حاوی مقادیر بالایی از سایر انتی اکسیدان ها هستند که به نوبه خود به سلامت و محافظت از پوست و سایر ارگان های بدن کمک بسیاری می کند.

 منابع کلاژن و جوانی اعجاب آور اطلاعات تغذیه ای رژیم درمانی

میوه های گرمسیری:

انبه، کیوی، آناناس و گواوا نیز دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین C هستند. از طرفی گواوا دارای مقادیری روی می باشد که این ریزمغذی نیز در تولید کلاژن دخیل است و به عنوان منابه کلاژن ساز شناخته می شوند.

سیر

سیر علاوه بر طعم دادن به انواع غذاها می تواند تولید کلاژن را نیز تقویت کند. مقادیر گوگرد موجود در سیر به عنوان یک ماده معدنی کمکی که به سنتز کمک می کند و از بین رفتن کلاژن جلوگیری می کند. البته این نکته حائز اهمیت است که مصرف سیر باید به صورت مرتب باشد تا بتوان از فواید ان در کلاژن سازی بهره برد. با این حال این سبزی آنقدر فواید زیادی در حفظ سلامتی دارد که نمیتوان از مصرف آن حتی به صورت نامنظم چشم پوشی کرد.

لوبیا

یکی از اقلام غذایی سرشار از پروتین، لوبیا است که حاوی مقادیر بالایی از آمینواسیدهای لازم برای سنتز کلاژن است. علاوه بر آن لوبیا به ویژه انواع لوبیا قرمز سرشار از مس می‏ باشد که به عنوان یکی دیگر از مواد مغذی لازم برای سنتز کلاژن شناخته شده است.

بادام هندی:

بادام هندی سرشاز از دو ماده مغذی روی و مس می باشد که این دو ریزمغذی سنتز کلاژن در بدن را تقویت می‏کند.

گوجه فرنگی:

یکی دیگر از منابع ویتامین C قابل دسترس گوجه فرنگی است، که یک عدد گوجه فرنگی متوسط حدود ۳۰ درصد از ویتامین C مورد نیاز برای سنتز کلاژن را فراهم می کند. علاوه بر این، گوجه فرنگی حاوی مقادیر بالایی از لیکوپن می باشد که به عنوان یک انتی اکسیدان قدرتمند عمل کرده و می تواند نقش محافظت کننده از پوست را داشته باشد.

سبزیجات نارنجی:

سبزیجات نارنجی رنگ مانند نارنگی هویج و سیب زمینی شیرین که سرشار از ویتامین A هستند و سبب بازیابی و بازسازی کلاژن آسیب دیده می شوند.

سبزیجات سبز تیره:

سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج و کلم پیچ غنی از ویتامین Cمی باشد و می تواند تولید کلاژن را برگردانند در محصولات موضعی، ویتامین C وجود دارد. و دارای خواص آنتی اکسیدانی است که سبب تثبیت آنزیم پیام رسان شکننده کلاژن می شود این نیز بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و از ضعیف شدن کلاژن جلوگیری می کند.

عامل خطر برای از بین بردن کلاژن:

پرتوهای فرابنفش خورشید، استعمال دخانیات، مصرف انواع قندهای ساده، شکر و کربوهیدرات تصفیه شده می توانند به عنوان یکی از عوامل خطر برای از بین بردن کلاژن های سنتز شده در بدن باشد. بهترین روش برای کمک به سنتز بیشتر کلاژن مصرف همزمان منابع پروتیین حیوانی و گیاهی و منابع غذایی حاوی ویتامین سی ، روی و مس می باشد. و از طرفی محدودیت مصرف قندها و کربوهیدرات های تصفیه شده، عدم مصرف دخانیات و محدودیت قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید؛ که موجب تخریب کلاژن می شوند تا حد زیادی به ارتقا و حفظ مقادیر کلاژن موجود در بدن کمک می کند.

منابع:
Journal of Applied Pharmaceutical Science Vol. 5 (03), pp. 123-127, March, 2015 Available online at http://www. japsonline. com DOI: 10.7324/JAPS.2015.50322Collagen: Animal Sources and Biomedical Application .
implications for taphonomy and stable isotope analysis. Journal of Archaeological Science, 2011; 38 (12): 3358–۳۳۷۲
Ahuja T, Dhakray V, Mittal M, Khanna P, Yadav B, Jain M. Role Of Collagen In The Periodontal Ligament – A Review. The Internet Journal of Microbiology. 2012; 10: 1-10.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *