تقویت مغز و حافظه

تقویت مغز و حافظه با تغذیه مناسب

غذاهای مفید برای تقویت مغز و حافظه

مغز پیچیده ترین و حساس ترین عضو بدن محسوب می‏شود و به عنوان مرکزی برای کنترل بدن و ارگان های آن نقش مهمی را بر عهده دارد. از جمله وظایف مهم مغز می توان به  کنترل ضربان قلب واعمال ریه ها است و همچنین اعمالی نظیر احساس و تفکر، بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی، لامسه، حرکت و تعادل، ترشح هورمون، تنظیم دمای بدن اشاره کرد. به همین دلیل برای اینکه مغز خود را در شرایط ایده آل نگه دارید بهتر است  در انتخاب غذاهایی که می خورید دقت کنید تا در سالم نگه داشتن مغز شما کمک کند و در نتیجه اعمال ذهنی خاص مانند حافظه و تمرکز را بهبود بخشند.

آیا می دانید برای تقویت حافظه چه بخوریم؟ در ادامه به مواد غذایی که نقش بسزایی در تقویت مغز و حافظه اشاره خواهد شد:
  • ماهی های سرشار از چربی های مفید

هنگامی که در مورد غذاهای های تقویت مغز و حافظه صحبت می شود، ماهی به عنوان یکی از شناخته شده ترین غذاها در صدر این غذاها قرار می گیرید. حدود 60 درصد از مغز انسان از چربی تشکیل شده است که تقریبا نیمی از این چربی مربوط به اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. مغز انسان از امگا 3 برای ساخت و ترمیم سلول های عصبی و مغزی استفاده می کند. این اسیدهای چرب نقش مهم و ضروری برای عملکرد حافظه و یادگیری دارد. نکته قابل توجهه این است که امگا 3 می تواند روند کاهش عملکرد ذهنی و ابتلا به آلزایمر را به تاخیر بیاندازد و به نوعی به عنوان یک ابزار پیشگیری کننده عمل کند. از سوی دیگر محققان بر این باورند که دریافت ناکافی امگا 3 به مرور زمان موجب بروز اختلالات یادگیری و افسردگی می شود. به طور کلی ماهی سرشار از خواصی است که برای سلامت انسان مفید می باشد.

در یک مطالعه مشخص شد مغز افرادی که به طور مرتب ماهی مصرف می کنند، از ماده خاکستری بیشتری تشکیل شده است. ماده خاکستری حاوی سلولهای عصبی بیشتری است که کنترل تصمیم گیری ، حافظه و احساسات را مدیریت می کند.

  • قهوه

قهوه یکی از نوشیدنی های رایجی است که علاقمندان بسیاری دارد. علی رغم اینکه برخی معتقدند که قهوه دارای  مضراتی است اما جالب است بدانید که قهوه سرشار از کافئین و مواد آنتی اکسیدانی است که کمک زیادی به عملکرد مغز می کند.

کافئین موجود در قهوه اثرات مثبتی بر روی مغز دارد از جمله موجب هوشیاری بیشتر میشود. کافئین با مسدود کردن آدنوزین به عنوان یک پیام رسان شیمیایی که باعث خواب آلودگی می شود به مغز شما هشدار می دهد و موجب افزایش سطح هوشیاری می شود.   از دیگر اعمال کافئین در مغز بهبود خلق و خو است و ممکن است ترشح برخی از انتقال دهنده های عصبی همانند سروتونین که موجب ایجاد  “احساس خوب” ، می شود را تقویت کند.

محققان بر این باورند که نوشیدن قهوه با غلظت بالا  در طولانی مدت با کاهش خطر ابتلا به بیماری های عصبی از جمله پارکینسون و آلزایمر مرتبط است از دلایل این امر می تواند غلظت بالای آنتی اکسیدان های قهوه باشد همچنین قهوه موحب افزایش متابولیسم می شود.

قهوه افزاینده-متابولیسم

  • بلوبری:

بلوبری مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. این میوه به همراه سایر انواع توت های به رنگ های عمیق دارای  آنتوسیانین هستند که ترکیبات گیاهی با اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب (شرایطی که می تواند به پیری مغز منجر شود) محسوب می شود. به نظر می رسد برخی از آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری موجب بهبود ارتباط بین سلول های مغز می شود. برخی مطالعات نشان داده اند که بلوبری موجب بهبود حافظه کوتاه مدت می شود.

  • زردچوبه :

زردچوبه ادویه پر کاربردی است که سرشار ازترکیبات انتی اکسیدانی است که برای مغز فواید زیادی دارد. محقان بر این باورند که کورکومین موجود در زردچوبه از سد خونی مغزی عبور می کند و در نتیجه این ماده با ارزش می تواند مستقیماً وارد مغز شده و سلول های این ارگان بهره های مفیدی از آن ببرند. کورکومین  یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهاب قوی است که مزایای زیادی برای مغز دارد که عبارتند از تقویت حافظه در مبتلایان به آلزایمر، پاک کردن پلاکهای آمیلوئید، کاهش افسردگی در نتیجه افزایش سروتونین و دوپامین، بهبود خلق و خو، کمک به رشد سلولهای جدید مغز. برای بهره‌مندی از مزایای کورکومین، سعی کنید آشپزی را با پودر کاری و اضافه کردن زردچوبه به غذا انجام دهید.

  • کلم بروکلی:

کلم بروکلی با ترکیبات گیاهی قدرتمند، از جمله آنتی اکسیدان ها همراه است. بروکلی از سبزیجات حاوی مقادیر بالای ویتامین K می باشد. این ویتامین محلول در چربی، برای تشکیل اسفنگولیپیدها ضروری است . اسفنگولیپید ها نوعی چربی است که برای ساختار سلولهای مغزی ضروری است و به تقویت مغز و حافظه کمک می کند. فراتر از ویتامینK ، کلم بروکلی حاوی تعداد قابل توجهی از ترکیبات است که به این سبزی اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می بخشد  و این نی تواند  به محافظت از مغز در برابر آسیب کمک کند.

  • دانه کدو تنبل:

دانه کدو تنبل حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که بدن و مغز را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. این دانه را می توان به عنوان یکی از منابع عالی منیزیم ، آهن ، روی و مس در نظر گرفت که تمام  این مواد مغذی برای سلامتی مغز مهم است. عنصر روی برای سیگنالینگ عصبی بسیار مهم است و کمبود آن با بسیاری از شرایط عصبی ، از جمله بیماری آلزایمر ، افسردگی و بیماری پارکینسون مرتبط است. منیزیم برای یادگیری و حافظه ضروری است سطح پایین این عنصر با بسیاری از بیماریهای عصبی  از جمله میگرن ، افسردگی و صرع مرتبط است. مغز انسان  از مس برای کمک به کنترل سیگنالهای عصبی استفاده می کند و هنگامی که سطح مس از حالت ضعیف خارج شود ، خطر بیشتری برای ایجاد اختلالات عصبی مانند آلزایمر وجود دارد و کمبود آهن نیز غالباً موجب اختلال در عملکرد مغز می شود. از آنجا که دانه کدو تنبل سرشار از این ریز مغذی ها است می توان با افزودن دانه‌های کدو تنبل به رژیم غذایی خود به تقویت مغز و حافظه کمک نمود.

  • شکلات تلخ:

شکلات تلخ و پودر کاکائو حاوی چندین ترکیب تقویت کننده مغز از جمله فلاونوئیدها، کافئین و آنتی اکسیدان ها است.

فلاونوئیدها گروهی از ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی است که در مناطقی از مغز جمع می شوند و با یادگیری و حافظه در ارتباط هستند. این ترکیبات موجب تقویت حافظه و پیشگیری از کند ذهنی مربوط به سن می شود.

مطالعات نشان دادند که افرادی که شکلات بیشتری  می خورند در یک سری از کارهای ذهنی، بهتر عمل می کنند.  همچنین بر اساس تحقیقات شکلات تلخ از تقویت کننده های خلق و خو محسوب می شود و همچنین موجب لاغری می شود.

شکلات و لاغری

  • چای سبز :

مانند قهوه، کافئین موجود در چای سبز به تقویت مغز و حافظه کمک می کند. در حقیقت، مشخص شده است که کافئین عملکرد حافظه و تمرکز را بهبود می بخشد. چای سبز همچنین اجزای دیگری دارد که آن را به نوشیدنی سالم مغزی تبدیل می کند.  چای سبز سرشار از پلی فنول ها و آنتی اکسیدان ها است که ممکن است مغز را از افت ذهنی محافظت کند و خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد.

معمولا شب امتحان به فکر تقویت حافظه و مغز می افتیم!!!

با مشاهده ی ویدئو زیر می توانید چند نکته غذایی برای عملکرد بهتر مغز در امتحانات و کنکور بدانید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *