توصیه های تغذیه ورزشی

  • عوارض استفاده بی رویه از تردمیل چیست!!؟

ساییدگی زانو، شل شدن عضلات بدن، کمر درد، واریس، ریزش صورت.

  • چند اشتباه رایج در ورزش تابستان؟!!

کم نوشیدن آب. ورزش در اوج گرما، نداشتن لباس ورزشی مناسب، بیش از حد ورزش کردن، مصرف نکردن الکترولیت ها

 آیا استفاده از شربت آبلیمو بعد از ورزش مناسب است؟!!

بدن را با رساندن مواد مغذی  مورد نیاز بازسازی می کند و از تجمع اسید لاکتیک بدن که موجب درد عضلات بعد از ورزش می شود جلوگیری می کند.

 تغذیه ورزشی مناسب بعد از ورزش ؟!!

مایعات: در این جا مایعاتی که دارای کربوهیدرات ها ی ساده اند هم باشند مثل آب پرتغال و آب میوه های دیگر یعنی مایعاتی که علاوه بر آب، حاوی کربوهیدرات ها و الکترولیت هایی مانند سدیم و پتاسیم ها هم باشند.

کربوهیدرات: شما با ورزش کردن مقدارزیادی کربوهیدرات سوزانده اید یعنی همان سوخت اصلی عضلات اماتوجه داشته باشید ۲۰ تا۶۰ دقیقه بعد از ورزش بهترین ومهمترین زمان برای سوخت گیری کربوهیدرات است. در این زمان عضلات با سرعت زیادی کربوهیدرات های خورده شده را جذب می کنند وعضله سازی انجام می شود.

پروتئین: خوردن غذای پروتئینی به ترمیم بهتر عضلات و عضله سازی کمک خواهد کرد. اما ازآن جا که مهمترین نقش را برای عضله سازی بعداز ورزش کربوهیدرات ها دارند بهتر است برای این منظوراز غذاهایی استفاده کنید که هم پروتئین هم کربوهیدرات باشند مانند نان و غلات کامل، سیب زمینی پخته و ساندویچ کره.

 اشتباهات بعد از ورزش!!؟

عدم مصرف مواد غذایی، استراحت نکردن، عدم نوشیدن آب کافی، بلافاصله دوش گرفتن، خوردن غذاهای سنگین، مصرف نوشیدنی های انرژی زا.

 چرا ورزش با شکم خالی درست نیست؟!!

میزان سطح هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس درصبح بالاست. ازطرف دیگر فعالیت های ورزشی مانند شرایط استرس زا تلقی شده وموجب ترشح کورتیزول بیشتر می شود. کورتیزول نیز برای یافتن سوخت، سراغ تجزیه پروتئین بدن یا عضلات و تبدیل شدن آن به گلوکز می رود. گذشته از این سطح پایین گلیکوژن هنگام فعالیتورزشی باعث آزاد شدن کورتیزول و منجر به تجزیه پروتئین می شود  که گذشته از عضله سازی انتقال در سیستم ایمنی بدن را نیز به دنبال دارد پس در این شرایط شما برای کاهش وزن عضلات را قربانی می کنید. کورتیزول از غدد فوق کلیوی ترشح می شود.

 آیا ورزش های کوتاه مدت و شدید بر سوزاندن چربی موثر است!!

برای این که چربی بسوزانید ورزش های کوتاه مدت و شدید انجام دهید. برای این کار ۱ دقیقه فعالیت شدید انجام دهید و چند دقیقه استراحت داشته باشید.

 تاثیر ورزش در پیش گیری از چاقی؟!!

ورزش از دو طریق موجب مصرف انرژی می شود: افزایش میزان سوخت در زمان ورزش و دیگری افزایش مصرف مقدار انرژی در زمان استراحت بعد از زمان ورزش. برای مثال فعالیت بدنی با شدت متوسط به مدت ۱۰ دقیقه می تواند مصرف انرژی بدن را در حالت استراحت ۵تا ۱۵% به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت افزایش دهد، بنابراین یکی از مهمترین فواید ورزش و فعالیت جسمانی بالا رفتن مصرف میزان انرژی فرد  در زمان استراحت است. این باور افراد پر خور که ورزش و فعالیت باعث افزایش اشتهای آن ها  می شود غلط است و هیچ منبع علمی این مطلب را تایید نمی کند برعکس ورزش سنگین موجب افزایش برخی مواد در بدن و کاهش تمایل فرد به خوردن می شود.

یک معجون پر انرژی قبل از تمرین؟!

مواد لازم ۵ عدد خرما را به پودر زنجبیل آغشته کنید، همراه با یک لیوان نسکافه تلخ مصرف کنید. این ترکیب را یک ساعت قبل از تمرین مصرف کنید تا انرژی آن در بدنتان آزاد شود. خرما یک کربوهیدرات زود هضم و انرژی زا. زنجبیل یک بالا برنده ی گردش خون و حرارت بدن.

 خانم هایی که نمی خواهند در اثر ورزش صورتشان لاغر شود!!!!

به این مواد غذایی اهمیت دهید: سالاد کاهو و جوانه ی گندم قبل ازخواب مصرف کنند. هویج پخته استفاده کنند. سیب زمینی پخته شده بعد از تمرین فراموش نکنند. از سبزیجاتبه صورت خام در غذاهایشان استفاده کنند. از آجیل درطول روز کمک بگیرند. نوشیدن آب یکی از اصلی ترین عامل جلوگیری ازلاغری صورت است.

 بعد از باشگاه چه بخورید!!!؟

آب گوجه فرنگی، محققان می گویند نتایج یک تحقیق پس از انجام تمرینات ورزشی مصرف آب گوجه فرنگی بهتر و موثرتر از نوشابه های انرژی زا موجب رفع خستگی و تامین مجدد انرژی بدن می شود. کارشناسان تغذیه عنوان کردند که گوجه فرنگی حاوی مواد شیمیایی حیاتی است که این مواد به بهبود عضلات و رفع خستگی، بازگرداندن سطح خون به وضعیت عادی پس از تمرینات ورزشی و کشیدگی ماهیچه ها و عروق کمک می کند.

بهترین زمان برای ورزش و چربی سوزی!!!

سعی کنید صبح ها کمی ورزش هوازی انجام دهید مثلا ۱۰ دقیقه پیاده روی  و ببینید نتیجه چگونه است و چه حسی دارید. اگر فکر می کنید می توانید برای مدت طولانی انجامش دهید سعی کنید دوی آهسته را به مدت ۳تا ۵ دقیقه به برنامتان اضافه کنید. اگر با معده خالی ورزش کردید و احساس خستگی و ضعف داشتید اول صبحانه بخورید بعد ورزش کنید سعی کنید یاد بگیرید که با غذا چگونه قند خونتان را کنترل کنید. می توانید تمرینات صبح و بعد از ظهرتان را با هم ترکیب کنید تا نتیجه ی بهتری بگیرید مثلا می توانید صبح یک جلسه ۱۰ دقیقه ای ورزش هوازی داشته باشید و بعد از ظهر هم  یک جلسه ی ۲۰ دقیقه ای هم تمرین سنگین. این شیوه بر مصرف اکسیژن بعد از ورزش اثر می گذارد و به شما کمک سنگین نکنید چون همان طور که گفته شد ممکن است بافت عضلانیشان را از دست بدهید یادتان باشد که ورزش سنگین و شدید در بعد از ظهر روی خوابتان تاثیر منفی می گذارد پس بهتر است ۴ ساعت قبل از این که به خوابتان می روید ورزش کنید.

چند اشتباه ورزشی خانم ها؟!!

سرعت یکنواخت در تمرین هوازی. ترس از وزنه های سنگین. ورزش با معده خالی. زیاده روی در دراز و نشست.
0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *